середа, 14 березня 2018 р.

Народні інструменти

Урок музичного мистецтва у 5 класі


Тема. Народні інструменти.
Мета. Ознайомити учнів з українськими народними інструмен­тами та особливостями їхнього звучання, розглянути різ­новиди струнних, духових та ударних інструментів та осо­бливість їх звучання в оркестрі, ознайомитися з творчістю М. Скорика, Є. Адамцевича та Л. Колодуба на прикладах їхніх творів.
Розвивати вміння учнів виконувати українські народні пісні, розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів та звучання оркестру народних інструментів.
Виховувати інтерес до українських народних музичних ін­струментів, народної пісні та класичних творів українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент,ноутбук, ілюстрації до музичного твору та пісні, портрети Є. Адамцевича, Л. Колодуба, М. Скорика.       '
Музичний матеріал:
         Л. Колодуб. «Старосвітські гуцульські награвання» (соло — сопілка).
          М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура).
         Є. Адамцевич. «Запорозький марш» (у виконанні оркестру народних українських інструментів).
         Українська народна пісня «їхав козак за Дунай» — вико­нання.
1.                   Організа­ційний момент. Мотивація до навчання.
2.                  Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування. Особли­вості жанру варіацій, історія народної пісні «їхав козак за Дунай», творчість Л. ван Бетховена.
3.                  Бесіда про українські народні інструменти.
Музичні інструменти з’явилися у процесі трудової діяльності людини. Найдавнішими вважають ударні інструменти, звуки яких задавали певний ритм і допомагали організувати групову роботу.
Перші духові музичні інструменти слугували для передачі звукових сигналів на досить велику відстань. Наші предки виготовляли їх із рогів та трубчастих кісток тварин, раковин молюсків, стебел очерету та інши^, рослин.
Струнні інструменти з’явилися значно пізніше — їх прообразом був лук із туго натягненою тятивою. Струнні інструменти люди не використовували у практичній діяльності як ударні та духові, а ство­рювали їх для власного задоволення.
У процесі економічного і культурного розвитку суспільства му­зичні інструменти вдосконалювали та створювали нові.
У часи Київської Русі на теренах України були поширені гуслі, дерев’яні труби, роги, бубни й різні свирілі, пищалі та сопілки.
На Запорозькій Січі популярними інструментами стали литаври, бара­бани, козацькі сурми і труби. У сучасній Україні народні інструменти входять до складу най­різноманітніших ансамблів та оркестрів.
Музичний словничок                                        ^
Українські народні інструменти поділяються на три групи:
1)   ударні: бубон, барабан, литаври, тарілки;
2)                  духові: сопілка, ріжок, сурма, трембіта, волинка; .
.  3) струнні: бандура, кобза, басоля, гудок, цимбали.
1.                  Виконання творчого завдання: розгляньте малюнки на картках та спробуйте встановити відповідність між зображеними музичними інструментами та їхніми характерними ознаками.
Для виконання завдання необхідні пари карток:
                 із зображенням інструментів: сопілка, бубон, басоля, бандура, цимбали, волинка.
                 із надписами:
а)      дерев’яний духовий інструмент з високим тембром;
б) ударний інструмент;
в)      струнно-смичковий інструмент з низьким тембром;
г) струнно-ударний інструмент;
д) струнно-щипковий інструмент;
е)       духовий інструмент з міхуром та декількома трубками.
2.                  Розповідь про особливості українських народних інструментів.
Духові інструменти мають різні тембри, які легко розпізнати на
слух: ніжний звук сопілки, закличний сигнал сурми або густий і надзвичайно сильний звук трембіти.
Багатоголосна волинка — колоритний народний інструмент, що складається з декількох трубок, які кріпляться до торби або міхура з повітрям. Побутував переважно серед пастухів і набув значного поширення у середньовічній Європі.
В Україні з’явився приблизно у XVI ст. та отримав багато сино­німічних назв: «дуда», «коза», «баран», «міх». Цікаво, що волинка входила до полкового оркестру Війська Запорозького.
На струнних інструментах звук утворюється по-різному: банду­ра, кобза і домра потребують щипкового дотику, на басолі й гудку грають смичком, а на цимбалах звук видобувають ударами паличок по струнах.
3.                  Слухання музики. Л. Колодуб. «Старосвітські гуцульські на­гравання» (солосопілка); М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура); Є. Адамцевич. «Запорозький марш» (у виконанні оркестру народних українських інструментів).
4.                  Відомості про композиторів.
Мирослав Михайлович Скорик — композитор і музикознавець, народний артист України, художній керівник Київської опери (з 2011 р.). Автор кантат для хору, концертів, багатьох творів для сим­фонічного оркестру, фортепіано, музики до фільмів.
Лев Миколайович Колодуб — композитор, педагог, музичний громадський діяч, народний та заслужений артист України. Автор опер, оперет, 12 симфоній, концертів, камерних творів, хорів та інструментальних п’єс.
Євген Олександрович Адамцевич — сліпий бандурист, віртуозний виконавець українських народних історичних пісень, автор «Запо­розького маршу».
5.                  Аналіз музичних творів.
                 Які музичні інструменти вам вдалося розпізнати?
                 Як ви можете охарактеризувати тембр кожного інструмента.

6.                  Фізкультхвилйнка «Хвилинка танцювальна».
7.                  Виконання розспівки. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.
8.                  Виконання пісні. Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай».
Виконання пісні  з музичними інструментами.
Музикування під музику.
9.                  Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
         На які три трупи поділяють українські народні інструменти? Пригадайте назви інструментів, що належать до кожної з них.
         Звучання яких інструментів вам найбільше подобається?
        Які інструменти серед українських народних звучали сьо­годні на уроці?
         Порівняйте тембри звучання народних інструментів у прослуханих творах.
10.               Домашнє завдання.
Послухайте улюблену музику. Намалюйте народні музичні інструменти, які ви запам’ятали.
11.               Вихід з класу піц українську народну пісню «їхав козак за Дунай»

Немає коментарів:

Дописати коментар