середа, 7 лютого 2018 р.

ЯК МУЗИКА МАЛЮЄ КАРТИНИ ПРИРОДИ?

Мета:
навчальна: розширити і поглибити знання учнів про творчу  спадщину видатного українського вчителя,  письменника В.О. Сухомлинського. Познайомити учнів із творчістю норвезького композитора Е. Гріга. навчати учнів порівнювати життєвий зміст, настрій і характер музич­них творів; поглиблювати уявлення учнів про емоційний зміст музики, що зображує картини природи; розкрити поняття «динамічні відтінки»;
•        розвивальна: розвивати вокально-хорові навички виразного співу й слухових уявлень, твор­чу уяву та артистичні здібності;
        виховна: виховувати  любов до природи рідного краю, музики,виховувати культуру слухання.

Музичний матеріал: Е. Ґріґ «Ранок» із сюїти «Пер Ґюнт», поспівка «Зимонька», А. Мігай «Зимонька-зима».
 Обладнання: нотна хрестоматія; портрети В.О.Сухомлинського, Е. Ґріґа, А. Мігай. ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія;музичний інструмент .
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід («Ранок» Е. Ґріґа).
1.Організаційний момент.
Музичне вітання
2.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
        Учитель. На уроках музичного мистецтва ми вже дізналися, що разом з музикою можемо поринути у казку, вона може розповісти цікаві історії, му­зика передає різні настрої і навіть створює музичні портрети. Сьогодні музика відкриє нам таємницю ранкового пробудження природи.
3.      ОСНОВНА ЧАСТИНА Музичне мистецтво пройшло довгий історичний шлях свого розвитку.
Чарівні звуки музики лунали по всьому світу,і одного разу,її чарівна мелодія полонила серце Василя Олександровича Сухомлинського.
В.О. Сухомлинський, видатний педагог, письменник ХХ століття, народився 28 вересня 1918 року в с.Василівка на Кіровоградщині в родині бідного селянина. Після закінчення школи навчався в Кременчуцькому педагогічному інституті і працював вчителем української мови і літератури. В.О. Сухомлинський – ветеран Великої Вітчизняної війни.
     Чудовий письменник, автор художніх творів-оповідань і казок для дітей. В. Сухомлинський писав: «Музика – уява, фантазія, казка, творчість – це доріжка, по якій йде дитина і розвиває свої духовні сили.»
     Свої уроки письменник проводив в оточенні прекрасної природи. Учні слухали перший подих весни, дзюрчання прозорих лісових струмочків, спів пташок і поринали в чарівний світ зелених гаїв.


Музична вікторина «Музика природи»
        Учні вгадують звуки природи: спів пташок, шелест трави, звуки дощу, моря, грому.
        В. Сухомлинський вважав музику могутнім джерелом людської думки, багато написав висловів про музичне мистецтво.
       Учитель. Вам відомо, що звуки за своєю природою бувають тихими й гуч­ними.
Поняття «гучно» й «тихо» є доволі відносними. Той самий звук ми сприй­маємо по-різному, хоча звучати він може однаково.
Робота з поняттями
Музика, як і людське мовлення, наповнена розмаїттям звукових відтін­ків. Чим більше таких відтінків, тим вона виразніша. Такі звукові відтінки називають динамічними. Динамічні відтінки — це своєрідні фарби, що роз­фарбовують музику у різні кольори: f — форте — голосно; р — піано — тихо.
  4.   Слухання музики
Учитель. Чи спостерігали ви, як починається ранок? Сіре небо, на­вколо — тремтлива тиша. Але ось ледь-ледь виблиснув перший промінчик та трошки пофарбував верхівки дерев. За ним потягнувся другий, третій. І на­решті — о диво! Сонце — золоте, яскраве! Що тут почалося! Гомін, шелестін­ня, шарудіння, весело задзюрчав струмочок, поспішаючи назустріч пригодам, і все вітає: «Здрастуй, Сонцю! Здрастуй, Світе!» 
     У «Школі радості» велику увагу В.О.Сухомлинський приділяв слуханню музики. Найулюбленішим композитором  письменника був Е.Гріг – норвезький композитор-романтик ІІ половини ІХ століття. Творча спадщина композитора багата: твори для фортепіано, пісні, романси, сонати, музика для оркестра, сюїта «Пер Гюнт», концерти для фортепіано з оркестром.
    Слухаючи мелодії Е. Гріга, учні малювали в уяві казкові печери, ліси, ельфів, гномів та чарівних фей. Саме такі картини — джерело натхнення для композиторів. Норвезький   композитор Едвард Ґріґ, милуючись ранковим пробудженням природи, змалював цю картину у творі «Ранок».
          Ранок – це завжди радість, навіть коли він похмурий. Парує сизими димками земля. Налетів вітерець і розлетілися хмаринки по синьому прохолодному небу.
         Бруньки з зеленими хвостиками розкрилися. На кожній бруньці висить велика прозора краплина. Візьмеш бруньку в руку, розітреш її і довго пахне смолою черемхи.
Десь в далині тонко виспівує пташка. Ніжні звуки тануть у дивовижному весняному ранку.
Саме такий ранок уявив собі В. Сухомлинський, слухаючи музику         Е. Гріга.
Послухайте цю п’єсу та дайте відповідь на запитання.
-        Як розвивається музика цієї п’єси?
Слухання твору «Ранок» Е. Ґріґа із сюїти «Пер Ґюнт»
-        Чому ця музика розповідає саме про ранок?
-        Порівняйте початок п’єси та її кінець. Що змінилося?
-        Які динамічні відтінки ви почули?
Ми відчули, як композитор передав почуття ранкового пробудження природи. Саме мелодія допомогла уявити нам цю картину, відчути музику вітру, спів пташок, радість та щастя.
Послухайте мелодію п’єси ще раз та проспівайте її.
Розучування основної теми, виконання її як вокалізу.
Повторне слухання п'єси
5.Фізкультхвилинка
6.Вокально-хорова робота
Розучування та виконання поспівки «Зимонька» з різними динамічними відтінками
Продовження роботи над піснею «Зимонька-зима» А. Мігай, виконання її з танцювальними рухами
-        На якому інструменті було виконано супровід до цієї пісні? (Фортепіано)
-        Чому цей інструмент має саме таку назву?
7.      ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
Учитель. Сьогодні на уроці ми побачили і відчули чарівну природу ранку, а допомогла нам у цьому музика.
     Давно вже немає серед нас Великого вчителя, але  справу свого наставника продовжують інші вчителі.
    Людина потребує краси, як квітка сонця, і цю красу дарує їй творчість В. Сухомлинського – великий скарб нашої духовності.
-        Як називається твір, що ми слухали на уроці? Хто його створив?
-        Що таке динаміка?
-        Які динамічні відтінки допомогли нам уявити красу ранкової природи?
Учні виходять із класу під музичний супровід («Ранок» Е. Ґріґа).

                                                         

Література:

В.О. Сухомлинський «Про виховання», «Серце віддаю дітям». Інтернет-ресурси.

Немає коментарів:

Дописати коментар