середа, 7 лютого 2018 р.

Школи і лідери модерну

Розробка уроку вчителями мистецтва Калашнік О.Є. та Кузик О.В.
Урок-подорож
Урок №2
з мистецтва 9 клас

Мета:
навчальна: розширити загально-естетичний та музичний кругозір учнів, ознайомити їх із школами модерну в Європі  та України,  з життям і творчістю композиторів, художників, архітекторів; музичними творами, художніми творами;
розвиваюча: розвивати музичні здібності - ладового відчуття і творчих навичок, навичок образного, осмисленого сприйняття музики, художніх творів; формувати навички творчого мислення, підприємницькі компетентності, використовуючи інтерактивні методи навчання
виховна: формувати емоційні, естетичні, моральні, загальнолюдські та національні якості особистості - національної гордості й патріотичних почуттів, любові до рідного краю, до природи, до народних традицій, до живопису.
Тип уроку: поглиблення в тему.
Обладнання: підручник для 9 класу Л.М.Масол, фортепіано, комп’ютер, презентація, відео балету, інформаційні картки, альбом для малювання, паперові нотки, кольорові картки, фонохрестоматія 9 клас.
Музичний матеріал:  І.Стравінський. Балет «Жар-птиця»; Т.Петриненко «Україна».
Художній матеріал: В. Орта Особняк Тасселя і готель Сольве у Брюсселі; Е. Гімар Павільйони метро і Г. Ейфель Вежа у Парижі; О. Вагнер Майоліка-хаус і Й. Ольбрихт Будинок сецесіону у Відні; А. Гауді  Храм Святого сімейства і Будинок Бальо у Барселоні; О. Берделі. Автопортрет. Капці Попелюшки. А. Муха. Замисленість. Г. Клімт. Портрет Аделі Блох-Бауер. Творчість Г. Нарбута. К. Сіхульський. Гуцулка.
М. Сосенко. Вітраж у церкві Св. Архістратига Михаїла в с. Підберезці.
Операційні цілі (завдання)
Після закінчення уроку учень
знає
         найвідоміші імена художників та архітекторів, що працювали у стилі модерну;
         цікаві історії шедеврів;
         універсальні риси стилю модерну;
         школи модерну різних країн;
         самостійно досліджувати і знаходити риси модерну в сучасній архітектурі;
         значення реклами для ведення успішної дизайнерської діяльності;
         вміє створювати дизайнерські ескізи меблів, посуду, ювелірних виробів у стилі модерну;
         використовувати комп’ютерні технології для презентації музики та художніх творів;
може
• шукати інформацію та формулювати аргументи;
• розвивати вміння прогнозувати майбутні результати, ризикувати;
• реалізувати навички у проведенні заходів рекламного характеру;
Методи і форми роботи: метод випереджувального завдання; робота в малих групах; індивідуальна робота; рольові ігри «Віртуальна подорож», дискусія в групах, взаємоопитування, ігри «Запитання-відповідь», «10 мистецьких слів», замальовки музики, дизайнерська розробка, самостійне оцінювання кольоровими картками уроку-проекту (картки самооцінки) та паперовими нотками за кожну свою правильну відповідь.
«Великі нації пишуть автобіографію в трьох книгах – у книзі слів, у книзі справ і в книзі мистецтва, але лише ця остання заслуговує цілковитої довіри.» Дж. Рескін
Хід уроку
1. Організація класу .
Вхід учнів під музику Т. Петриненка «Україна», музичне вітання.
2.Мотиваційний .
Початок презентації. Повідомлення теми і мети, головних завдань уроку.
3.Актуалізація опорних знань учнів  .
Тестове завдання  «Мистецька скарбничка»:

1.     Новітній сучасний стиль це: а) гротеск, б) футуризм, в) модерн;
2.     Найрадикальніше явище модернізму: а) авангард, б) кубізм, в) символізм;
3.     Автопортрет якого художника показав зміну стилей: а) Луїс Комфорт Тіффані, б) Георгій Нарбут, в) Пабло Пікассо;
4.     Назва стилю модерн в Австро-Угорщині й Західній Україні: а) югендстиль,
б) сецесія, в) модерн сталь;
5.     Яка тимчасова споруда для Всесвітньої виставки  у 1889 р. і зараз є візиткою Франції: а) Пізанська вежа, б) вежа Ейфеля, в) вежа Останкіно.
4.Розкриття теми уроку.
1.Вступна частина.
Вчитель. Які заклади існують для того, щоб кожне покоління могло долучитися до цілющого джерела духовності (музеї, галереї, театри). Поясніть значення реклами для поширення інтересу до туризму та ведення успішної підприємницької діяльності. Я вам пропоную провести урок у формі проекту, кожна із обраних груп будуть рекламувати, відстоювати, захищати стиль модерну в архітектурі,  живописі і в музиці.
Маємо наступні групи:
1.     ЕКСКУРСОВОДИ (4-5 учні)
Завдання: поінформувати учнів про те, що не тільки в архітектурі використовувався стиль модерну, а й в інтерєрах будинків, меблях, посуду, ювелірних виробів. Талановиті художники створювали плакати, буклети, книжкові й журнальні ілюстрації, станкові роботи, які вражали незвичайним ракурсом персонажей, оригінальними формами й орнаментом. Розповідь у вигляді екскурсії про шедевр архітектури каталонського майстра Антоніо Гауді (1852-1926) Храм Святого Сімейства.
2.     КРИТИКИ (2-3 учні)
Завдання: оцінити почуту інформацію з погляду її актуальності та значення для особистості й країни.
3.     МЕНЕДЖЕРИ (7 учнів)
Завдання: прорекламувати твори художників: Обрі Бертслі, Альфонса Мухи, Густава Клімта, Георгія Нарбута, Казиміра Сіхульського, Модеста Сосенка, Луїса Комфорта Тіффані та описати сюжетний, композиційний, орнаментальний зміст їх робіт.
4.     МУЗИКАНТИ (кількість учасників групи  змінна протягом уроку)
Завдання: прослухавши невідому музику, знайти із рекламованих творів образотворчого мистецтва подібний до музики за кольором, сюжетністю, динамікою, ритмікою твір; оцінити та зважити подібність, а потім описати за допомогою засобів музичної виразності свою уяву в сюжеті або кольорі.
5.     ДИЗАЙНЕРИ (група - весь клас)
Завдання: провести професійні випробовування себе в ролі дизайнерів (індивідуально) або дизайнерських майстерень за інтересами (групова робота) і створити ескізи меблів, посуду, ювелірних виробів. Результатом практичної роботи буде захист дизайнерських робіт. Наголосіть, що тепер учні зможуть застосувати здобуті знання на практиці.
6.     АНАЛІТИКИ (2 учня)
Завдання: підготувати запитання по екскурсіям за допомогою інтерактивних ігор «Запитання-відповідь», «10 мистецьких слів» та прийому «Мікрофон» (закінчити речення власними роздумами). Попросіть учнів закінчити речення: «Культурна спадщина – це...», «Формами збереження культурної спадщини є...».
2. Основна частина. Новий матеріал для засвоєння. Робота груп.
Упродовж тижня групи  ЕКСКУРСОВОДИ (4-5 учні) , КРИТИКИ (2-3 учні)  та МЕНЕДЖЕРИ (7 учнів) підготовляють заздалегідь повідомлення, створюють презентацію до теми уроку та підбирають відео-матеріали. 
Вчитель. Запитайте в учнів, чого вони очікують від уроку. (Учні на кольорових наліпках пишуть свої очікування і прикріплюють їх на дошці навколо макету книги.) Зверніть увагу на епіграф уроку. Запитайте, чому «книга мистецтв» заслуговує повної довіри; де зберігаються пам’ятки літератури, науки, мистецтва тощо? Повідомте про те, що надбання культури заслуговують не тільки на бережне ставлення до них, а й вимагають особливо дбайливого збереження.  Запропонуйте учням протягом 20 хвилин зробити «Віртуальну подорож» до картинних галерей світу і ознайомитися із мистецькими творами художників модерну. Гра дає навички приємного спілкування, представлення доказів і аргументування власної позиції .
3. Слухання і інтерпретація музичного твору.
Група МУЗИКАНТИ (кількість учасників групи  змінна протягом уроку)
Вчитель демонструє частину відео балету Ігоря Стравінського «Жар-птиця». Прослухавши невідому музику, знайти із рекламованих творів образотворчого мистецтва подібний до музики за кольором, сюжетністю, динамікою, ритмікою твір; оцінити та зважити подібність, а потім описати за допомогою засобів музичної виразності свою уяву в сюжеті або кольорі.
Вчитель. Балет написаний за мотивами народних казок про чарівного птаха, який є одночасно і дарунком Божим і прокляттям для людини. Казка про «боротьбу» двох фантастичних світів: сила злих чар Кощія та «стихія вітру та вогну » Жар-птиця. Музика була вперше представлена як балет Імперського балету Дягілєва в Парижі 25 червня 1910 року. Спочатку він залучив до написання балету Анатолія Лядова.  Лядов працював дуже повільно і Дягілєв, в кінцевому підсумку, передав замовлення 28-річному Стравінському. Балет приніс Стравінському славу і поклав початок співробітництву між ним і Дягілєвим, в результаті якого з'явилися балети «Петрушка» і «Весна священна».
4. Вокально-хорова робота.
Поспівки. Виконання пісні Т.Петриненка «Україна», вивченої на минулому уроці.
5. Творча робота.
Вчитель наголошує, що тепер учні зможуть застосувати здобуті знання на практиці.
Група ДИЗАЙНЕРИ (група - весь клас) проводять професійні випробовування себе в ролі дизайнерів (індивідуально) або дизайнерських майстерень за інтересами (групова робота) і створити ескізи меблів, посуду, ювелірних виробів. Результатом практичної роботи буде захист дизайнерських робіт.
6. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Завдання на увагу:
·        Хто із художників був відомий як ілюстратор книжок?(Обрі Берстлі)
·        Якими творами відомий чеський митець Альфонс Муха? (календар, марки, театральні афіши, костюми)
·        Композиціям якого художника притаманні золотий тон? (Густам Клімт)
·        Який митець увійшов в історію української культури як творець державного герба і печатки? (Георгій Нарбут)
·        Хто був перший ілюстратор твору «Енеїда» І. Котляревського (Георгій Нарбут)
·        Яка тематика декоративно-прикладного мистецтва модерну?
 (комаха, птахи …)
·        Кого можна назвати українським портретистом в стилі модерн? (Казимір Сіхульський)
·        Чим вразив вас Луїс Комфорт Тіффані, а саме… (вітражами-картинами)
Група АНАЛІТИКИ (2 учня) підготувати запитання по екскурсіям за допомогою інтерактивних ігор «Запитання-відповідь», «10 мистецьких слів» та прийому «Мікрофон» (закінчити речення власними роздумами).
«Культурна спадщина – це...», «Формами збереження культурної спадщини є...».

   Вчитель нагадує учням, що на початку уроку вони записали свої очікування і розмістили навколо макету книги. Попросіть тих, чиї очікування справдилися, перемістити наліпки в центр книги. Дайте можливість обговорити рішення.
    Дякує учням за урок, називаючи конкретно їхні якості: за активність, креативність, менеджерську діяльність тощо. Привітайте один одного оплесками!
8. Оцінювання роботи на уроці.
Вчитель: Наша подорож завершена. Оцінити свої дії та знання ми зможемо за допомогою паперових ноток, які ви збирали за правильні відповіді та карток самооцінки. Хвилинку на роздуми та виставлення балів. Зараз за допомогою карток різних кольорів ви охарактеризуєте своє ставлення до уроку-проекту.
Червоний колір картки означає, що екскурсія вам дуже сподобалася. Під час роботи вас не покидав радісний настрій.
Жовтий колір екскурсія пройшла спокійно, непомітно. Ніщо вас особливо не схвилювало. Настрій спокійний, рівний.
Синій колір – відчуття повного незадоволення екскурсією. Настрій смутку і гіркоти.
9.Домашнє завдання.
  Оголошує домашнє завдання: відвідати історичний музей, розглянути репродукції місцевих творців, переглянути найдавніші книги, поцікавитися пов’язаними з ними історичними подіями.
10. Вихід із класу.  Під музику балету І.Стравінського «Жар-птиця».

Немає коментарів:

Дописати коментар