четвер, 15 березня 2018 р.

Співає хор

Урок музичного мистецтва у 6 класі

Тема. Співає хор.
Мета. Ознайомити учнів з особливостями хорової музики, видами хорів та хоровими партіями, ознайомити учнів з розташуванням голосів в хоровому колективі на сцені, ознайомити учнів з творчістю А. Веделя, С. Рахманінова.
Розвивати вміння уважно слухати хорову музику , вміння на слух розпізнавати тембри співочих голосів.
Виховувати інтерес до слухання класичної хорової музики.
 Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичний інструмент, ноутбук, ілюстрації до музичного твору та пісні, портрети композиторів А. Веделя, С. Рахманінова.
 Музичний матеріал:
-        А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору.
-        С. Рахманінов. «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору.
-        «Веселкова пісня» (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).
Хід, уроку
1.  Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2.  Новий матеріал для засвоєння. Бесіда про види хорів.
Хорова енциклопедія розповість нам не тільки про видатних діячів хорового мистецтва, а й про велике розмаїття й типи хорів.
3.      Робота зі схемою.
ВИДИ ХОРІВ
1.      Хорові колективи за складом виконавців:
·          Чоловічий — складається з тенорів (І та II партії) і басів (баритони й баси).
·        Жіночий — складається із сопрано й альтів (поділяються на І та II партії).
·        Дитячий — поділяється на сопрано (дисканти) й альти.
·        Хор хлопчиків та юнаків — хлопчики поділяються на дисканти й альти, юнаки — на тенори та баси.
·        Мішаний — поділяється на сопрано, альти, тенори та баси (можугь бути поділені на баритони та баси).
2.      Хорові колективи за кількістю виконавців:
·        Малий (мінімальна кількість — 12 осіб) — виконує переважно камерні хорові твори, зазвичай малої форми.
·        Середній (25-35 осіб) — виконує складніші твори.
·        Великий (50—60 осіб) — виконує будь-які хорові твори.
·        Хоровий масив (60—120 осіб) — використовується переважно в оперних театрах.
·        Зведений хор (від кількасот осіб) — використовується для виконання урочистих творів.
3.      Хорові колективи за манерою співу:
·        Академічний хор.
·        Народний хор.
4.      Хорові колективи за статусом:
·        Професійний — складається із професійних співаків та веде регулярну концертну діяльність.
·        Аматорський — об'єднує людей, для яких спів у хорі — це хобі (при палацах культури, клубах, організаціях, навчальних закладах).
·        Церковний — бере участь у церковних службах.
·        Навчальний — існує в музичних навчальних закладах (консерваторіях, музичних училищах, інститутах мистецтв тощо).
·        Оперний — бере участь в оперних спектаклях.
Основні хорові партії мають свої назви:
жіночі: сопрано, альти;
чоловічі: тенори й баси.
4. Робота зі схемою.
ТЕНОРИ
БАСИ і БАРИТОНИ
РОЗТАШУВАННЯ СПІВАКІВ У ХОРІ НА СЦЕНІ
СОПРАНО
АЛЬТИ
 




ДИРИГЕНТ
    
                       
                                                Музичний словник
 Види хорових колективів: за складом – чоловічий, жіночий, дитячий (а також хлопчиків або юнаків), мішаний; за кількістю – малий, середній, великий, зведений; за манерою співу – академічний

5.Слухання музики. А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору; С. Рахманінов. Хор «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору.
6.      Аналіз музичних творів.
1.Які ви почули особливості виконання прослуханих творів.
2. Визначте види хорових колективів за складом виконавців.
3.Яка була манера виконання музичних творів?
4.Які засоби   виразності були присутні у творах? (темп, лад, динаміку, регістр).
7.      Відомості про авторів хорових творів.
Артем Лук'янович ВЕДЕЛЬ (1767-1808)
Український композитор, диригент, співак, скрипаль. Його твори тривалий час були заборонені й поширювалися в рукописах, проте їх знали й виконували, незважаючи на заборону. На сьогодні відомо близько 80 музичних творів, серед них 31 хоровий концерт, шість тріо (зокрема «Покаянія отверзи ми двери»), дві літургії Іоанна Златоустого, Всеношна та один світський кант. Більшість концертів Веделя написані на слова псалмів, зазвичай благального, скорботного характеру, в яких розповідається про тяжку долю людини, котрій допікають злі сили. Композитор дотримувався традицій партесного співу. Концерти багаточастинні (зазвичай складаються з трьох чи чотирьох частин), мають спільну тематику. Мелодика Веделя виразна, охоплює значний діапазон і тісно пов'язана зі словом, а зв'язки з давньоукраїнською монодією та українським фольклором надають їй наспівного характеру.
Сергій Васильович РАХМАНІНОВ (1873-1943)
Російський композитор, піаніст і диригент. У його доробку є багато вокальних та хорових творів: понад 80 романсів, вокально-симфонічні поеми «Дзвони», «Весна» та інші. Особливої уваги заслуговують хорові духовні композиції композитора: шестиголосний мотег – «Deus meus», духовний концерт «В молитвах неусыпающую  Богородицу» (1893 р.), «Літургія св. Іоанна Златоуста» та відомий твір духовної музики «Всенощное бдение» (1915 р.) та інші.
Творчий шлях Сергія Рахманінова неодноразово перетинався з культурно-мистецьким життям Києва та інших міст України. Наприклад, у 1893 році, перебуваючи в Україні, композитор диригував своєю першою оперою — «Алеко». Композитора дуже зацікавила поезія Т. Шевченка, на вірші якого він згодом написав романси (у вільному перекладі російського поета Олексія Плещеева) — «Дума» і «Полюбила я на печаль свою» та інші.
Твори С. Рахманінова, які втілюють в оригінальній формі церковний спів російської православної церви, написані для мішаного хору і виконуються без музичного супроводу.
8.      Фізкультхвилинка.
9.      Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху  та голосу (за вибором вчителя).
10.    Розучування пісні. «Веселкова пісня» (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).
  Розучимо мелодії першого куплету та приспіву. А зараз виконаємо перший куплет і приспів під  акомпанемент інструмента.
11.    Виконання творчого завдання до виконання пісні.
Ви мабуть відчули що мелодія пісні має не тільки танцювальний характер, а й певні ритмічні особливості. Зараз з вами створимо музичний супровід.
12.    Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Який настрій викликала  музика, що звучала на хоровому фестивалі?
3 якими різновидами хорів ми ознайомилися? Що вам запам'яталося?                          Які музичні твори виконували видатні хорові колективи?
В чому особливість звучання церковного хору?
Які хорові голоси бувають у хорі?
Який хоровий твір вам запам'ятався найбільше?
13.    Домашнє завдання. Виконання пісні.Слухання музики.

14.    Вихід з класу під пісню «Веселкова пісня».

Немає коментарів:

Дописати коментар